حق توکیل به غیر به چه معناست؟

مطابق قانون حق توکیل به غیر به این معنی است که یک شخص حق توکیل دارد و می تواند این حق را به هر شخص دیگری اعطا کند. البته شرایط آن باید از پیش مشخص و تعیین شود و با اطلاع کامل صورت گیرد. اکثرا در وکالت نامه ها به وکیل اعطا می شود که طبق آن یک وکیل می تواند در مواردی که تشخیص می دهد، وکالت را به شخص ثالثی که وکیل می باشد بدهد و آن وکیل می تواند با این حق توکیل به غیر در جلسات دادگاه شرکت کند و از موکل دفاع کند. در این میان تنها وکیل حق توکیل به غیر را دارد و حق توکیل به غیر را داشته باشد. همچنین قابل ذکر است که حق توکیل به غیر قابلیت عزل دارد. برای درک حق توکیل به غیر قبل از هر چیز باید به یک درک نسبی در مورد عزل و وکالت بلاعزل برسید.

وکالت بلاعزل – حق توکیل به غیر

موکل به عنوان صاحب حق در یک پرونده و در هر موقعیتی که تشخیص دهد می تواند وکیل خود را عزل نماید. همچنین این حق عزل نیز بستگی به موکل دارد که می تواند چنین حقی را نیز از خود بردارد، البته برداشتن چنین حقی تنها در یک پرونده و برای وکالت می باشد و در دیگر موارد کاربردی نخواهد داشت.

 

نحوه اعطای حق توکیل به غیر

هنگامی که موکل می خواهد حق توکیل به غیر را به وکیل اعطا کند این کار را باید یا به صورت ضمنی انجام دهد و یا به صراحا این حق را به او بدهد. طبق ماده ۶۷۲ وکیل نمی تواند وکالت موکل را به شخص و یا وکیل دیگری اعطا کند مگر اینکه دلیلی دال بر چنین توکیلی ارائه دهد که مطابق آن موکل به صراحت به وکیل خود حق توکیل به غیر داده باشد.

 

انواع حق توکیل به غیر

حق توکیل به غیر در انواع مختلفی وجود دارد و تنها شامل وکیل نمی شود. شاید در بسیاری از قراردادها برای انجام امورات ساخت و ساز از حق توکیل به غیر برای انجام بسیاری از کارها استفاده شود. این شامل موارد زیر می باشد:

  • حق توکیل به غیر در طلاق
  • حق توکیل به غیر به خریدار
  • حق توکیل به غیر به وکیل
  • حق توکیل به غیر در طلاق

امروزه این نوع از حق توکیل به نام حق طلاق شناخته می شود که مرد به زن حق توکیل به غیر و حق بلاعزل را به او اعطا می کند تا زن در هر زمانی که نیاز ببیند از این حق خود استفاده کند. در اصل این نوع حق توکیل از همسر به زن است که زن بجای مرد این کار را انجام خواهد داد.

 

مورد دیگری که در امر طلاق و حق توکیل وجود دارد این است که مرد به یک وکیل و یا شخص دیگری حق توکیل می دهد تا او کارهای طلاق را بجای او انجام دهد. وکیل نیز می تواند، وکیل دیگری را برای این کار در نظر بگیرد.

 

حق توکیل به غیر به خریدار

این حق توکیل به غیر مربوط به معاملات می باشد که در آن فروشنده برای مدت محدودی برای انجام برخی کارها، حق توکیل به غیر را به خریدار می دهد که با استفاده از آن خریدار می تواند بسیاری از کارها از قبیل فروش، پرداخت مالیات، به نام زدن و بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهد. همچنین خریدار با استفاده از این حق می تواند این کارها را به شخص ثالثی بسپارد و او را برای انجام این کارها به کار گیرد. مشابه چنین موردی در مسائل ساخت و ساز و پیش فروش واحدهای آپارتمانی وجود دارد که از خریدار چنین حق توکیلی گرفته می شود تا کارهای قانونی آن را انجام داد، بدون نیاز به اینکه برای هر کاری به خریدار اطلاع داده شود که این کارها را نیز می توان به شخص ثالثی موکول کرد تا کارها را انجام دهد.

 

حق توکیل به غیر به وکیل

حق توکیل به غیر در پرونده وکالت از سوی موکل صادر می شود و در صورتی که چنین حقی به وکیل اعطا نشود، وکیل نیز بر اساس برخی از اختیارات این حق را خواهد داشت، زیرا وکیل پس از پذیرش پرونده به عنوان یک شخص تام الاختیار می تواند از تمامی موارد حقوقی استفاده کند. به عنوان مثال موکل وکیلی را استخدام می نماید تا فروش املاک خود را به او بسپارد و در این میان هیچ گونه حق توکیل به غیر و یا برداشتن حق عزل را به او نداده است. با این حال وکیل با دامنه اختیارات خود می تواند نسبت به انتخاب یک وکیل دیگر برای انجام این امورات اقدام نماید.

وکیل آنلاین چت رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *